CORONA NOG VERTREKKEN

JE HEBT EEN REIS GEBOEKT, WAT ZIJN DE MOGELIJKHEDEN/VERPLICHTEN

Voorschot voor reis deze zomer betaald, maar wat nu? 

UPDATE 07/05

Misschien heb je het je ook al afgevraagd: je hebt voor deze zomer een reis geboekt en een voorschot betaald en nu komt de factuur voor de rest van het bedrag. Moet je die rekening betalen? Terwijl het ernaar uitziet dat er dit jaar misschien niet meer gereisd zal kunnen worden? De Association of Belgian Travel Organisers (ABTO) heeft een duidelijk antwoord.

Wat als ik zelf annuleer ?

 “Er zijn twee scenario’s om een reis te annuleren: ofwel annuleer je zelf, ofwel annuleert de touroperator. Als je zelf besluit om de reis te annuleren, dan dien je de annuleringskost te betalen.  Deze zal afhouden worden van je voorschot als dit voldoende is.  Is dit niet voldoende dien je bij te betalen tot de annulatiekost.  Is er te veel betaald, werkt dit voor het restsaldo vaak met een tegoedbon. 

Wat als de reisorganisatie annuleert ? 

Als de reisorganisatie annuleert, krijg je je geld terug in de vorm van een corona(waarde)bon, zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn.”

De reisorganisatie zal echter alleen annuleren als de reis ‘niet uitgevoerd kan worden’. “Dat is vastgelegd in de wet en alleen van toepassing als er sprake is van een negatief reisadvies vanuit België (dan mag je het land niet uit) of van het land waar de reis naartoe gaat (dan mag je dat land niet in). 

“Zolang een reis niet geannuleerd is, wordt hij als ‘uitvoerbaar’ beschouwd”. “Dan zijn ook de normale betalingsvoorwaarden van toepassing en moet je het openstaande saldo voor de vervaldatum betalen. Concreet is er in België op dit moment een negatief reisadvies tot en met 8 juni. Alle reizen met een vertrekdatum vóór 8 juni zijn geannuleerd. Voor andere reizen is het afwachten, sommige touroperators nemen al beslissingen ver in de toekomst, andere kijken per bestemming.

Wat als ik zelf mijn reis geregeld heb?

Niet tegenstaande we al het mogelijk doen om onze klanten te helpen geven we ook graag de info mee indien u online geboekt heeft.

De regeling met de coronabon is alleen geldig als je een  pakketreis hebt geboekt via een Belgische reisorganisatie/reisbureau. Dus níét als je zelf geboekt hebt via bijvoorbeeld Booking.com of Airbnb of als je rechtstreeks een reis aankocht bij een luchtvaartmaatschappij of een hotel. Dan gelden de algemene voorwaarden van die specifieke organisatie.”

Wat als ik een risicopatiënt ben en ik mijn reis niet meer zie zitten?

Dat maakt geen verschil. Ik raad iedereen aan om nog heel even af te wachten. Pas als de touroperator verplicht wordt om de reis te annuleren, zal dat ook gebeuren en krijg je je geld terug in de vorm van een corona bon. In de tussentijd gelden de algemene voorwaarden.

Wat als ik mijn werk kwijt ben en financiële problemen heb?

95 procent van de annuleringsverzekeringen dekken geen pandemieën en epidemieën, maar sommige dekken wel het verlies van werk. Voor alle duidelijkheid: alleen als je werkloos bent op het moment van vertrek, kan je daar een beroep op doen. Dan krijg je doorgaans je geld terug en betaalt de verzekering de annuleringskost. Tijdelijke werkloosheid valt daar níét onder.”

Wat als de touroperator failliet gaat?

Dan is er het Garantiefonds Reizen, dat de consument beschermt en hem zijn geld terugbetaalt. Dat fonds is een mooie oplossing om de klant te beschermen. Ook de coronabon wordt gewaarborgd door het Garantiefonds.”

Is de geldigheidsdatum van de coronabon niet wat kort?

De corona bon is door het kabinet van federaal minister Nathalie Muylle (CD&V) in het leven geroepen en een jaar geldig. Dat slaat voor alle duidelijkheid op het moment van de nieuwe boeking. Je kan de bon dus ook nog gebruiken voor een reis die verderop in 2021 zal plaatsvinden.”